Större utmaning för småbolag att synas

IR-marknaden har stått under kraftig förändring de senaste åren, framförallt många stora förändringar för mindre bolag. De senaste åren har vi sett en ökning på 80 procent av noterade bolag i Stockholm, från 470 till 850 bolag.

Ökningen av noterade bolag har förändrat marknaden för Investor Relations. Den ökade konkurrensen och ökade kostnader har inneburit stora förändringar för mindre bolag. Tidigare har småbolagen klarat sig själva men i och med ökningen av bolag har konkurrensen kring uppmärksamhet blivit allt tuffare.

Tidigare oberoende analyser som varit traditionella och haft täckning över småbolag har minskat. Efter införandet av Mifid (The Markets in Financial Instruments Directive) har allt flera investerare valt ett begränsat antal leverantörer för analyser, vilket i sin tur begränsat spridningen av de analyser som görs. Uppdragsanalyser har däremot ökat men för dessa står företagen själva för kostnaden. Mindre bolag står även själva för kostnaden för att delta på investerarseminarier.

Ökningen av noterade bolag har även lett till en ökad konkurrens för både investerare och journalisters tid och intresse för småbolag när det numera finns 850 bolag att skriva om. Konkurrensen bland företagen gör att det krävs en riktigt intressant och spännande story för bolagen att bli uppfångade av investerare och journalister.

För småbolagen har förändringarna varit genomgripande det har blivit dyrare och betydligt svårare att få uppmärksamhet för att nå igenom bruset. Samtidigt som de stora bolagen inte påverkats av förändringarna. För att lyckas nå igenom bruset och få synlighet hos media och kapitalmarknaden krävs ett långsiktigt arbete som innebär investeringar i både tid och pengar.

Ökningen av noterade bolag har även lett till en ökad konkurrens för både investerare och journalisters tid och intresse för småbolag när det numera finns 850 bolag att skriva om. Konkurrensen bland företagen gör att det krävs en riktigt intressant och spännande story för bolagen att bli uppfångade av investerare och journalister.

För småbolagen har förändringarna varit genomgripande det har blivit dyrare och betydligt svårare att få uppmärksamhet för att nå igenom bruset. Samtidigt som de stora bolagen inte påverkats av förändringarna. För att lyckas nå igenom bruset och få synlighet hos media och kapitalmarknaden krävs ett långsiktigt arbete som innebär investeringar i både tid och pengar.

Våra expertområden

Finansiell kommunikation

Genom analys, bearbetning och presentation förvandlar vi finansiell data till tydliga och engagerande rapporter som lyfter fram er verksamhets unika styrkor.

Läs mer

Investor Relations

Från strategisk planering till genomförande av börsintroduktioner och kapitalmarknadsdagar, säkerställer vi att ni kommunicerar effektivt med era investerare.

Läs mer

Hållbarhet

Vi guidar er genom de senaste hållbarhetstrenderna och lagkraven, och hjälper er att rapportera på ett sätt som understryker ert engagemang för en hållbar framtid.

Läs mer

Digitala lösningar

Skapa digitala upplevelser som engagerar era intressenter med innovativa och användarvänliga plattformar som driver er kommunikation framåt.

Läs mer

Varumärke

Vi hjälper er att framhäva er närvaro på marknaden med ett omisskännligt varumärke som kommunicerar er unika identitet och upplevelse med era kunder.

Läs mer

Public Relations

Bygg och vårda långsiktiga relationer som skapar varaktigt förtroende och stärker ert varumärkes röst i alla kanaler.

Läs mer

Kontakta oss

Vårt team av strategiska rådgivare är redo att hjälpa er att skapa och implementera effektiva kommunikationslösningar.

Kontakt

Kontakta oss

*
*
*
Genom att klicka på "Skicka" accepterar du vår integritetspolicy, inklusive vår cookiepolicy.