Markus Nilsson från AVA lärde ut entreprenörskap i Ghana
Markus Nilsson har varit en del av Ava sedan december 2021 som analytiker, något som han gör vid sidan av sina studier vid Handelshögskolan i Stockholm. I somras spenderade Markus en månad i Ghana där han och en annan student höll i ett entreprenörskapsprogram för unga entreprenörer.
– Jag och en till student mottog ett stipendium som årligen ges ut till handelsstudenter för att möjliggöra ett praktiskt projekt utomlands. Vi bestämde oss för att hålla ett entreprenörsprogram för ungdomar i Ghana som pågick under två veckor i slutet av juli, berättar Markus Nilsson.
Programmet gick ut på att deltagarna fick komma på affärsidéer som de utvecklade under tiden som Markus Nilsson och hans medstudent lärde ut olika affärsrelaterade områden i form av föreläsningar och interaktiva workshops.
– Vi gick igenom allt från marknadsföring och strategi till budgetering och presentationsteknik. I slutet av programmet hade deltagarna konkretiserat sin idée till en affärsplan som de sedan presenterade under en tävling inför en grupp domare som bestod av olika lokala aktörer. Denna tävling, som var inspirerad av draknästet, gav deltagarna möjligheten att vinna ett pris i form av ett startkapital.
Vad var det som inspirerade er att anordna just det här?
– Både jag och min medstudent har ett intresse för entreprenörskap och vi upptäckte att Ghana är ett väldigt entreprenöriellt land. En stor del av befolkningen är småföretagare vilket man märker när man reser genom landet. Överallt finns försäljare av frukt, solglasögon, kalla drycker och annat - till och med mitt på vägen när det bildas köer. Vi såg en stor potential av att lära ut tips för hur man kan få sin verksamhet att växa och bli mer hållbar i längden.
Vilka var det som deltog i programmet?
– I huvudsak var det universitetsstudenter inom andra områden än företagsekonomi. En del var specialiserade inom PR och kommunikation, andra inom hållbarhet, vilket sedan färgade deras val av affärsidé. Eftersom programmet ägde rum i huvudstaden Accra kom majoriteten av deltagarna därifrån, men vi hade även deltagare som kom från den norra och västra delen av Ghana. Det som förenade dem var ett driv att starta sitt egna bolag och ett intresse för att lära sig mer. Totalt hade vi 14 deltagare under programmets gång, vilket var väldigt roligt. Ideerna varierade väldigt mycket. Vi hade en deltagare som ville bygga ett kommunikationsnätverk, en som siktade på hållbar produktion av malar i norra Ghana och en som skulle syssla med återvinning av plast. Det var spännande att se ett så stort intresse för hållbarhet! Vi diskuterade mycket med deltagarna för att förstå deras utmaningar och möjligheter. Vi fick även höra att vårt program bidrog med precis den kunskap som saknades. En av deltagarna kom fram till oss och sa att programmet hade varit en riktig ögonöppnare för henne.
På tal om det - hur ser entreprenörskapsscenen ut i Ghana? Vad finns det för utmaningar?
– Många deltagare uttryckte att de saknar vägledning och stöd i processen att starta bolag. De försöker ofta hitta mentorer i form av mer erfarna entreprenörer som kan hjälpa dem att förbättra verksamheten. Men mentorerna är ofta ovilliga att hjälpa till eftersom det finns en utbredd misstro som grundar sig i en rädsla att lärlingarna kommer stjäla den egna affärsidén. Idag finns det redan många bra initiativ, såsom just entreprenörskapsprogram. Tyvärr behöver deltagarna ofta betala för sådana program, vilket kräver pengar som helt enkelt inte finns, eller som behövs för själva verksamheten. Deltagarna berättade även att det är svårt att få tillgång till kapital. Räntor på lån är generellt sett väldigt höga och få vet hur de ska gå tillväga för att få investerare. Därför förlitar man sig istället ofta på släkt och vänner för finansiellt stöd.
Vad finns det för möjligheter?
– Det vi såg var en stark viljestyrka hos de vi träffade. Många vågade drömma stort och vi såg att de hade innovativa idéer. Vi märkte även att det finns ett allt större intresse för att stötta inhemska entreprenörer. Bland annat har Ghanas regering lanserat ett initiativ som heter National Entrepreneurship & Innovation Program som syftar till att stötta småföretagare. Vi hade även mycket kontakt med Ghana Chamber of Young Entrepreneurs, som är ett nätverk för unga entreprenörer och arbetar mycket med myndigheter. Det finns även initiativ från privata håll. Meltwater har grundat Meltwater Entrepreneurial School of Technology i Accra, som hjälper entreprenörer på traven. Det har skett stora investeringar i infrastruktur och redan nu håller Accra på att bli en sorts ekonomiskt nav i Västafrika. Jag tror att vi kommer se en positiv utveckling i framtiden i Ghana och det är med spänning som jag kommer följa den ekonomiska utvecklingen framöver.
Våra expertområden
Finansiell kommunikation
Genom analys, bearbetning och presentation förvandlar vi finansiell data till tydliga och engagerande rapporter som lyfter fram er verksamhets unika styrkor.
Investor Relations
Från strategisk planering till genomförande av börsintroduktioner och kapitalmarknadsdagar, säkerställer vi att ni kommunicerar effektivt med era investerare.
Hållbarhet
Vi guidar er genom de senaste hållbarhetstrenderna och lagkraven, och hjälper er att rapportera på ett sätt som understryker ert engagemang för en hållbar framtid.
Digitala lösningar
Skapa digitala upplevelser som engagerar era intressenter med innovativa och användarvänliga plattformar som driver er kommunikation framåt.
Varumärke
Vi hjälper er att framhäva er närvaro på marknaden med ett omisskännligt varumärke som kommunicerar er unika identitet och upplevelse med era kunder.
Public Relations
Bygg och vårda långsiktiga relationer som skapar varaktigt förtroende och stärker ert varumärkes röst i alla kanaler.
Kontakta oss
Vårt team av strategiska rådgivare är redo att hjälpa er att skapa och implementera effektiva kommunikationslösningar.