Fyra tips för bättre IR

Investor Relations är ett företags relationer med aktieägare och kapitalmarknaden. Många större företag och bolag har en specifik funktion som arbetar med den typ av kommunikation som riktar sig mot aktieägare, analytiker, journalister och allmänheten. Det finns mycket information och regler att förhålla sig till när det kommer till Investor Relations. Vi listar därför fyra tips som förbättrar Investor Relations.

Kommunicera med olika mottagare
Inom IR är det viktigt att kunna kommunicera samma budskap till flera olika mottagare. Dessa mottagare kan vara allt från en småsparare som kommer i kontakt med bolaget för första gången eller professionella aktiehandlare och analytiker som har följt bolaget en längre tid. Eftersom mottagarna varierar med tidigare erfarenheter och kunskap är det viktigt att arbeta på en långsiktig plan att nå ut till flera olika mottagare.

Värdera förtroendet
Det är av största vikt att vakta förtroendet ni får av marknaden. Att ha trovärdighet inom IR är a och o. Det kan i vissa lägen vara svårt att hitta balansen för att nå fram en trovärdighet som når ut. Därför är det viktigt att kunna kommunicera fram sina budskap och ge raka ärliga svar på svåra frågor för att bygga vidare på förtroendet och trovärdigheten inom bolaget.

Investera i långsiktiga relationer
Inom IR är det viktigt att ha ett långsiktigt perspektiv och arbeta fram långsiktiga relationer. IR rymmer allt från enskilda och mer privata relationer med investerare till relationer med hundratal investerare, analytiker och journalister. Oavsett vilken relation är det viktigt att bygga och vårda relationerna långsiktigt.

Utvärdera tidigare år och ta fram en handlingsplan
Dra lärdomar från tidigare år och se till att utvärdera det bra och det mindre bra, detta kan även vara nyttigt när ni ska sätta upp nya mål för det kommande året. Utveckla en aktivitetsplan med potentiella kommunikationsinitiativ för året. Detta är något som bör göras genom hela året, ett sätt att göra det på är att inventera eventuella nyhetsvinklar och identifiera evenemang och andra händelser som kan användas för att nå ut ert budskap och slå igenom bruset.

Att planera och utvärdera IR strategier som når igenom bruset kan vara resurskrävande. För mindre bolag kan det finnas många fler möjligheter att använda sig av externa resurser på ett effektivt sätt. Vi på Ava förstår innebörden av en solid IR-strategi och kommunikationsinsatser. Vi jobbar varje dag med kommunikationsrådgivning till stora som små kunder. Vi hjälper dig hitta nya och kreativa sätt att arbeta med företagskommunikation. Välkommen att kontakta oss för att veta mer om hur vi jobbar!


Våra expertområden

Finansiell kommunikation

Genom analys, bearbetning och presentation förvandlar vi finansiell data till tydliga och engagerande rapporter som lyfter fram er verksamhets unika styrkor.

Läs mer

Investor Relations

Från strategisk planering till genomförande av börsintroduktioner och kapitalmarknadsdagar, säkerställer vi att ni kommunicerar effektivt med era investerare.

Läs mer

Hållbarhet

Vi guidar er genom de senaste hållbarhetstrenderna och lagkraven, och hjälper er att rapportera på ett sätt som understryker ert engagemang för en hållbar framtid.

Läs mer

Digitala lösningar

Skapa digitala upplevelser som engagerar era intressenter med innovativa och användarvänliga plattformar som driver er kommunikation framåt.

Läs mer

Varumärke

Vi hjälper er att framhäva er närvaro på marknaden med ett omisskännligt varumärke som kommunicerar er unika identitet och upplevelse med era kunder.

Läs mer

Public Relations

Bygg och vårda långsiktiga relationer som skapar varaktigt förtroende och stärker ert varumärkes röst i alla kanaler.

Läs mer

Kontakta oss

Vårt team av strategiska rådgivare är redo att hjälpa er att skapa och implementera effektiva kommunikationslösningar.

Kontakt

Kontakta oss

*
*
*
Genom att klicka på "Skicka" accepterar du vår integritetspolicy, inklusive vår cookiepolicy.